Choose Language:

English (United Kingdom)Greek
Home Articles-Interviews Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΓΑΣΤΡΟΝΟΜΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΓΑΣΤΡΟΝΟΜΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

Για την ακρίβεια, ο Αρχέστρατος ήταν εκείνος που το 330 π.Χ. έγραψε το πρώτο  βιβλίο μαγειρικής στην ιστορία και μας υπενθύμισε ότι η κουζίνα αποτελεί δείγμα πολιτισμού. Η Ελλάδα έχει γαστρονομική παράδοση περίπου 4.000 ετών. Ωστόσο, όπως συμβαίνει με τις περισσότερες εθνικές κουζίνες, η ελληνική γαστρονομία επηρέασε και επηρεάστηκε από τις γειτονικές της χώρες, τόσο από την Ανατολή όσο και από τη Δύση.

Η ελληνική κουζίνα εδώ και δεκαετίες κάνει διεθνή καριέρα. Κάποτε, οι πιo διάσημοι πρεσβευτές της στο εξωτερικό ήταν ο μουσακάς και το σουβλάκι, τα τελευταία χρόνια όμως η ελληνική κουζίνα μπορεί να καμαρώνει για διεθνή επιτεύγματα. Βασισμένη στο ελαιόλαδο και με πολλά εξαιρετικά υγιεινά πιάτα, η ελληνική παραδοσιακή διατροφή ανακηρύχθηκε μέσα από διεθνείς έρευνες ως η ιδανική και ισορροπημένη διατροφή.

Η Αθήνα κατακτά τα τελευταία χρόνια υψηλή θέση ανάμεσα στις ευρωπαϊκές μητροπόλεις της γαστρονομίας, καθώς νέα και εντυπωσιακά σε αισθητική και ποιότητα εστιατόρια ανοίγουν το ένα μετά το άλλο σε διάφορα σημεία της πόλης. Η ελληνική κουζίνα, αυθεντική ή με άλλες επιρροές, είναι η κυρίαρχη τάση αυτή την εποχή στα τραπέζια των περισσότερων αθηναϊκών εστιατορίων.

Εκτός από τις νέες ελληνικές συνταγές που βασίζονται στην παραδοσιακή ελληνική κουζίνα και στο προσωπικό "ύφος" του εκάστοτε ταλαντούχου σέφ , αναπτύχθηκε και μια νέα τάση, το λεγόμενο slow food, σε αντιπαράθεση με το fast food, που εκφράζεται σε χώρους προσεγμένης αισθητικής, στοχεύει στην απόλαυση του φαγητού, ενώ οι δημιουργοί της πειραματίζονται με όλες τις τάσεις της σύγχρονης γαστρονομίας.

Αν στα παραπάνω προσθέσουμε και τα πολυάριθμα εστιατόρια που προσφέρουν αυθεντικές γεύσεις, όχι μόνο της ευρωπαϊκής κουζίνας αλλά και της ασιατικής, της αφρικανικής και άλλων, τότε δεν μένει παρά να σας αφήσουμε να ανακαλύψετε τις εντυπωσιακές γευστικές προτάσεις της ανανεωμένης γαστρονομικά πρωτεύουσας.

Όταν βρεθείτε στην  περιφέρεια  απολαύστε τα μενού με ντόπια και υγιεινά προϊόντα, με τα οποία δημιουργούνται χαρακτηριστικές  τοπικές γεύσεις και μεταφέρουν την παράδοση και τον γαστρονομικό πλούτο της περιοχής .
Πρώτα και κύρια απολαύστε το εξαιρετικής ποιότητας λάδι που παράγεται άφθονο σε πολλές περιοχές της Ελλάδας.
Άφθονο και το κρασί που είναι Ονομασίας Προέλευσης Ανώτερης Ποιότητας.

Στα ορεινά, απολαύστε τα ντόπια κρέατα (κατσίκι, αρνί, μοσχάρι, κοτόπουλο) είτε ψημένα στα κάρβουνα, είτε μαγειρεμένα με τοπικές συνταγές.
Ταξιδεύοντας στα ορεινά μέρη, αγοράστε μέλι, καρύδια, κεράσια, τσάι του βουνού, χαμομήλι, ρίγανη αλλά και χωριάτικες χυλοπίτες και τραχανά. Στη  Πελοπόνησσο θα βρείτε υπέροχο μέλι τύπου βανίλιας.

Όσο για τη σταφίδα, θα τη βρείτε άφθονη στην περιοχή της Αιγιάλειας είτε να κρέμεται στα αμπέλια, είτε να λιάζεται στα αλώνια, ανάλογα με την εποχή που θα ταξιδέψετε. Είτε ξερή, είτε χλωρή, σας προτρέπουμε να τη δοκιμάσετε. Τη γεύση της αμπέλου και του οίνου «υπογράφουν» με απόλυτη επιτυχία εδώ και χρόνια και οι κάτοικοι του Δήμου Μεσσάτιδος, ιδίως της περιοχής Καλλιθέας που έχει πλούσια παράδοση στον τομέα της αμπελουργίας από τα αρχαία χρόνια.
Τα τελευταία χρόνια, η κρητική κουζίνα θεωρείται πρότυπο της μεσογειακής διατροφής που τόσα θετικά οφέλη έχει στην ανθρώπινη υγεία.

Από το 1980 και μετά, οι Ευρωπαίοι έσπαγαν το κεφάλι τους. Δεν μπορούσαν να καταλάβουν πώς είναι δυνατόν οι Κρητικοί να ζουν τόσα χρόνια και να έχουν τα χαμηλότερα ποσοστά της Ευρώπης σε καρκίνο και καρδιαγγειακά νοσήματα. Τελικά, μετά από έρευνες ανακάλυψαν ότι δεν είναι ο καθαρός αέρας ούτε η ζωή στη φύση. Δεν είναι το θαλασσινό νερό ούτε και τα πολλά γλέντια. Είναι η καθημερινή τους διατροφή που κάνει τη διαφορά. Τα λαχανικά, τα όσπρια, τα δημητριακά, το ελαιόλαδο, ο περιορισμός στο κόκκινο κρέας και η κατανάλωση ωμών φρούτων και σαλατικών έχουν ευεργετικές επιπτώσεις στον οργανισμό. Έτσι, λοιπόν, η κρητική κουζίνα μελετήθηκε εκτενώς και αποτέλεσε την επιτομή της μεσογειακής διατροφής και τη βάση για τη δημιουργία διαιτολογικών προτύπων.

Σύμφωνα με τα πρότυπα αυτά, πρέπει κανείς να λαμβάνει 1900-2300 θερμίδες την ημέρα, ανάλογα με το ύψος, το βάρος, το φύλο, την ηλικία αλλά και άλλους παράγοντες. Η σωστή διατροφή περιλαμβάνει σε καθημερινή βάση απεριόριστες ποσότητες χόρτων και λαχανικών (ωμών και βρασμένων) αλλά και φρούτα. Δεν νοείται καμιά μέρα χωρίς ψωμί ενώ τα όσπρια και τα δημητριακά βρίσκονται στο τραπέζι δυο με τρεις φορές την εβδομάδα. Το ελαιόλαδο (κατά προτίμηση έξτρα παρθένο) αντικαθιστά εντελώς τις μαργαρίνες και τα βούτυρα ενώ καθημερινά λίγο γάλα ή τυρί είναι απαραίτητα. Το κόκκινο κρέας δεν πρέπει να καταναλώνεται πάνω από μια φορά την εβδομάδα ενώ τα πουλερικά το πολύ δύο. Τέλος, το ψάρι μπορεί να καταναλώνεται πολύ συχνότερα ενώ ένα ποτηράκι κόκκινο κρασί σε κάθε γεύμα συμπληρώνει ιδανικά το φαγητό. Επιπλέον, η κρητική κουζίνα δίνει υπέροχες λύσεις για όλους εκείνους που πρέπει να κόψουν το αλάτι είτε εξ αιτίας προβλημάτων υγείας όπως η υπέρταση είτε λόγω κατακράτησης υγρών: τα πιο πολλά φαγητά μπορούν να νοστιμίσουν αν ξέρετε να χρησιμοποιήσετε το κατάλληλο μπαχαρικό. Τότε, η γεύση του αλατιού δεν λείπει! Το θυμάρι, η ρίγανη, ο βασιλικός, ο δυόσμος μπορούν κάλλιστα να πάρουν τη θέση του.